2013. május 2., csütörtök

Haithabui nemez álarc



Az általam feldolgozott nemezálarcot Haithabuban találták. Rendeltetése, alkalmazása ismeretlen, de feltételezhető, hogy kultikus célokat szolgált. Egy korábbi feltételezésnek, miszerint berserkermaszk, ellentmondanak saját kísérleteim.
Az álarcnak csak a felét találták meg. Ez az Inga Hägg által közölt adatok szerint (a szöveg végén hivatkozott kötet 70.oldalán) 8mm vastagságú, 21 cm-es varrási él van benne. Hossza 26 cm, szélessége 20 cm. Az anyagot ennek megfelelően készítettem el. Mivel a lelet eredetileg barna színű, ezért én is egy természetes barna gyapjúval dolgoztam.
Az álarc méretei arányaiban megegyeznek a borjú fejének méreteivel.
Az álarcnak csak az egyik fele került elő, így először azt vágtam ki a nemezlapból, majd a kivágott darabot rajzoltam körbe, s vágtam ki az álarc másik felének.

Az álarchoz használt hood az alábbi alapján készült a maszk anyagával megegyező fajtájú és színű nemezből: https://sites.google.com/site/hagyomanyesmultidezo/nyilvanos/katalogus/ferfi-viseletek/ferfi-viseletek/civil-viselet/fejfedo/csuklya

Tapasztalatok:
Egészen biztos, hogy ez az álarc soha nem volt harcos csatában viselt álarca. Ennek oka az, hogy az álarcból a kilátás még akkor is korlátozott, ha pontosan áll a fejen, illetve ebből az állásból is viszonylag könnyen kimozdul. Ezen felül a szemrések mérete sem engedi meg a szabad kilátást. Csuklya nélkül kipróbálva valamivel jobb volt a helyzet, ám így is nagyon sok vakfolt maradt.
 


Inga Hägg munkájának 72.oldalán megjegyzi, hogy a maszknak semmiféle rögzítője nem maradt meg, amivel a fejre lehetne tenni. Ő az alakból arra a következtetésre jutott, hogy a legalkalmasabb egy hoodra (csuklya, kámzsa) varrni az álarcot, így ennek megfelelően én is így tettem egy próbát.

A munkához felhasznált képek forrása: Inga Hägg: Berichte überdie ausgrabungen in Haithabu 71. és 73.oldaláról származnak.
 
Az eredetileg megtalált darab tükrözéssel készített rekonstrukciós rajza.

Az eredetileg megtalált darab.

A csuklyára rögzített álarc rajza.

A kész munka.

A kész álarc felpróbálva

A kámzsára rögzített álarc.

A kámzsára rögzített álarc.

A kámzsára rögzített álarc.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése